Woont u in een woongebouw met algemene ruimtes, zoals een hal of trappenhuis? Dan betaalt u meestal servicekosten. In de huurprijs is dan een voorschot opgenomen voor servicekosten.
Eén keer per jaar ontvangt u een afrekening. We vergelijken dan het door u betaalde voorschot met de werkelijk gemaakte kosten. Zijn de werkelijke kosten hoger dan het door u betaalde voorschot? Dan moet u bijbetalen. Zijn de werkelijke kosten lager? Dan krijgt u geld terug.
Vragen en antwoorden over de servicekosten
-
Kosten voor algemene ruimtes in uw gebouw, zoals elektraverbruik en schoonmaak, worden servicekosten genoemd.
Elektraverbruik: de kosten voor stroomverbruik in algemene ruimtes, bijvoorbeeld voor verlichting of verwarming. Ook als uw woongebouw eventueel een lift, elektrische deuren of een slagboom bij de parkeerplaats heeft.
Schoonmaak: de kosten voor het schoonmaken en glazenwassen van algemene ruimtes.
Administratiekosten: er worden ook administratiekosten in rekening gebracht. Dit zijn kosten die wij maken voor het verwerken van de servicekosten, zoals het berekenen van de kosten en voorschotten. De administratiekosten zijn 5% van de totale servicekosten. Dit is het percentage dat wettelijk is toegestaan.
-
In de afrekening ziet u een tabel met:
- De totale kosten voor uw woongebouw
- Uw aandeel in de kosten
- Het totaal door u betaalde voorschot*
- Het saldo = uw aandeel – het door u betaalde voorschot
Ook leest u in de afrekening of wij dit jaar uw voorschot aanpassen. Een eventuele aanpassing gaat in per 1 augustus.
* U betaalt 12 voorschotten per jaar. Is uw voorschot vorig jaar per 1 augustus aangepast? Dan bestaat het totaal door u betaalde voorschot uit: 7 keer uw oude voorschot (tot 1 augustus) en 5 keer uw nieuwe voorschot (vanaf 1 augustus).
-
De servicekosten worden ieder jaar afgerekend, over de periode van 1 januari t/m 31 december. Woonde u niet het hele jaar in uw woning, omdat u verhuisd bent? Dan ontvangt u alleen een afrekening over de periode dat u in de woning woonde.
-
U ontvangt de afrekening ieder jaar vóór 1 juli in het volgende kalenderjaar. Heeft u de huur opgezegd? Ook dan ontvangt u de afrekening vóór 1 juli in het volgende kalenderjaar. Dit komt omdat alle werkelijke kosten eerst bekend moeten zijn.
-
Vanaf januari 2023 zijn vooral de tarieven van energieleveranciers voor elektra sterk gestegen. Dat betekent dat de kosten veel hoger zijn, ook als het verbruik ongeveer gelijk is gebleven. Inmiddels is de energiemarkt gelukkig wat stabieler. Daarom verwachten we in 2024 geen grote prijsstijgingen.
-
Wij proberen uw voorschot zo goed mogelijk in te schatten, zodat u zo weinig mogelijk hoeft bij te betalen op de afrekening. Wij hebben uw voorschot opnieuw berekend op basis van:
- Uw huidige voorschot
- Uw afrekening
- De verwachte tarieven
-
Moet u bijbetalen op uw afrekening en kunt u dit bedrag niet in één keer betalen? Dan kunt u een betalingsregeling afspreken. Hiervoor kunt u bellen met de afdeling Huurincasso (keuzemenu 2) of een email sturen naar huurincasso@wbowonen.nl.
-
Bent u het niet eens met de afrekening van de servicekosten? Neem dan contact met ons op. Stuur een email naar info@wbowonen.nl of stuur ons een brief. Schrijf daarin met welke kostenposten u het niet eens bent en waarom. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Komen we er samen niet uit? Dan kunt u bezwaar maken bij de Huurcommissie.
-
WBO Wonen is aangesloten bij Aenergie. Dit is een inkoopcollectief voor en door woningcorporaties, waarbij ruim de helft van alle woningcorporaties is aangesloten. Dankzij dit grote aantal koopt Aenergie elektriciteit in tegen scherpe tarieven en goede voorwaarden.
Op dit moment is Engie onze energieleverancier. Hier hebben wij een jaarcontract afgesloten.